sohbet odaları

Hititlerde Ölü Gömme Gelenekleri

Çavla n

Bronz Üye
Katılım
5 Şubat 2018
Mesajlar
4,091
Puanları
93
Tepkime puanı
1,297

Hitit devrinde Anadolu halkı genelde ölülerini gömmekteydi. I. Hattuşili vasiyetinde şöyle yazmaktadır: “Cesedimi yıka, gerektiği gibi. Beni göğsüne bastır ve göğsünde tutarak beni toprağa göm…” Ancak imparatorluk döneminde Hitit kral ve kraliçelerinin öldüklerinde yakıldıklarına dair metinler de bulunmaktadır. Arkeolojik veriler Orta ve Güneydoğu Anadolu’da erken Tunç çağından başlayarak ölü gömme ve ölü yakmanın birlikte varolduğunu göstermektedir.

Eldeki metinler Hititlerin ölüleri yakma törenleriyle Homeros’un aktardığı Troyalı Hektor un cenaze töreni arasında büyük benzerlikler ortaya koymaktadır.
O. R. Gurney’in saptadığı bu benzerlikler şöyle özetlenebilir:

1) Cenaze yakılır,
2) ateş içeceklerin dökülmesiyle söndürülür,
3) kemikler yağa bandırılır ya da yağla kaplanır,
4) kemikler keten bezi ya da iyi bir giysiyle kaplanır,
5) küller taş bir odaya yerleştirilir,
6) şölen yapılır. Törenlerin bu denli benzeşmesi Troyalılarla Hititler arasında varolmuş olan güçlü bir kültürel bağa işaret etmektedir.

HİTİTLERDE ÖLÜLER KÜLTÜ
İnsanların fiziksel beden ve ruhtan oluştuğu düşüncesi büyük olasılıkla Hititler’de de vardı ve ruhun ölümden sonra da varolduğu ve yeraltına gittiği düşünülmekteydi. Hatta burada ölüye annesinin yol gösterdiği de düşünülmekteydi. Muwatalli’den sonraki tabletlerde de ölüm gününün “anne günü” diye anılması bu ilişkiyi göstermektedir.

Ruhlar insanlara ancak rüyalar vasıtası ile gözükmekteydi. Bunu dışında da ruhların ziyareti olasıydı. Özellikle kendilerine kurban sunulmayan ya da haksızlık sonucu öldüğü düşünülen kişilerin ruhları yaşayanları sık sık rahatsız etmekteydi.

Tabletlerden ölülere kurban sunulduğu da anlaşılmaktadır. Ancak tabletler genelde krallardan sözettiği için bunun doğal olduğu düşünülebilir, çünkü kral öldükten sonra tanrı oluyordu ve tanrıya kurban sunmak gerekliydi. Bunun yanında halktan kişilerin de ölüye kurban sundukları bilinmektedir. Bu ölüleri yatıştırmak için olduğu gibi , Hitit ianaçlarına göre günahlar babadan oğula/kıza geçtiği için (aynı inanç Yunan mitolojisinde de vardır), günahlardan kurtulma amacıyla da olabiliyordu.

“ Hititçe kelime haznesinde, şimdiye kadarki bilgimize göre ‘düşünmek’ fiilinin olmadığına da değinmek gerekecektir. Öyle anlaşılıyor kii hititlerde ‘düşünmek’ insanın bizzat kendi ruhuyla konuşması, onunla diyalog kurması şeklinde ifade edilmiştir. “

Hititlerde ölü gömme adetleri zaman içinde farklılaşmıştır. Eski İmparatorluk çağında ölüler olduğu gibgi gömülürken daha sonraları yakılma ve küplere ya da taş sandık mezarlara gömme adeti uygulanmıştır.
En önemli cenaze karal ya da karaliçenin ölümü dolayısıyla yapılmaktadır.

«Eğer Hattuşaş’ta büyük bir hadise olursa,yani kral ve kraliçe tanrı olursa» etiketini taşıyan ölü metinleri ele geçmiştir. Bu metinlere göre kral veya kraliçe tanrı olunca, büyükler onun için ağlamaya başlardı. Hemen bir sığır kurban edilir ve ruhu için de şarapla içki kurbanı takdim edilirdi. Aynı günü akşamında yine bir keçi kesilir ve mevta bir arabaya konularak hususi surette kurulan bir çadıra götürülürdü. Burada tekrar kanlı kurban ve içki kurbanı yapılırdı. Bundan sonra tablet kırılmıştır. Fakat başka bir metinde ertesi günü ihtiyar kadınlar kızgın bir ateşi şarapla söndürdüklerine göre, ölü geceleyin yakılmaktadır. İhtiyar kadınlar ateşten kemik bakiyelerini toplayarak bunları içleri yağla doldurulmuş çömleklerin içine koymakta ve balahere bu kapları mabedde, belki de Yazılıkaya’nın küçük galerisindeki hücrelerde muhafaza etmekte idiler. “
Bu tür törenlere büyücü anlamındaki yaşlı kadının da eşlik ettiği olmaktaydı.
Ölüye sunulan eşyalar da çok zengin eşyalar olmayıp bazı süs eşyalarıydı.

Kaynak: tarsuskazisicom
 

Nef'

Gümüş Üye
Katılım
25 Ekim 2017
Mesajlar
7,940
Puanları
93
Konum
const'
Tepkime puanı
1,533
Yakma olayı korkutucu değil mi
 

Çavla n

Bronz Üye
Katılım
5 Şubat 2018
Mesajlar
4,091
Puanları
93
Tepkime puanı
1,297
Yakma olayı korkutucu değil mi
Ritüellerinin bir kısmı buymuş.
Gelenekleri işte.
Beni en çok şaşırtan Papua-Yeniginde'ki ölülerin kafes içinde dağlara asılmış bedenlerinden akan yağı biriktirip bununla yiyecek pişirmeleri olmuştu.
 

VERA

Gümüş Üye
Katılım
17 Ekim 2014
Mesajlar
5,926
Puanları
93
Tepkime puanı
739
En çokta şölen ilginç geldi.Cenaze ardından nasıl bir şölen?
 

MoRR

Bronz Üye
Katılım
26 Aralık 2016
Mesajlar
3,920
Puanları
63
Yaş
31
Tepkime puanı
438
Ölüler kültü Atalar kültüyle ayni mi acaba yer alti tabiri disinda benzesiyorlar :/ timur bey gidecek zamanı buldumuz.
 

Xasthur

Altın üye
Katılım
5 Ocak 2015
Mesajlar
9,299
Puanları
93
Yaş
31
Konum
Prison of mirrors
Tepkime puanı
1,430
Tören ve şölenin ölen için olmadığını kanıtlayan durum.
Adam zaten ölmüş yani o dünya ile ilişiği kesilmiş iradesi elinden alınmış , saygı duruşu hariç her ritüel ölenden ziyade yaşayanlar için sanırım.

Hani gine de ki adamlar kadar mert olup " kardeşim biz mezarcı adamız markete murkete gidemiyoruz e geçim sıkıntısı , işten geliyoruz hanım soruyor " evde yağ yok ! " beyimiz yemek bekliyorunda olup , kardeşim adam ölmüş arkasindan yalan yere bu dünyaya ait figürler yerine ölürken bile bize faydası dokunuyor diğip faydalanıyorlar.
Paralel evrende geçim derdi.
 

Noura

Bronz Üye
Katılım
5 Mart 2017
Mesajlar
3,648
Puanları
38
Tepkime puanı
5
Konuyu okurken, Danyal Kıtab’ında ki şu sözleri anımsadım (''Ve sen git kendi sonuna.'')
 

Karma

Platin Üye
Katılım
7 Eylül 2015
Mesajlar
17,223
Puanları
93
Tepkime puanı
572
ölülerin sayısı dirilerden çok
 

Şuanda Bu Konuyu Görüntüleyenler (Kayıtlı: 0, Misafir: 5)

Üst